Vinnare av antipriset Årets matbluff 2018 blev bordsmargarinet Lätta. Lätta fick mer än hälften av rösterna i årets rekordstora omröstning där över 30 000 personer var med och röstade.
Det blev smörgåsmargarinet Lätta från Upfield som nyligen köpte det klassiska margarinmärket från Uniliver som vann priset för årets matbluff 2018. Lätta vann med en förkrossande segermarginal och fick hela 17 606 av de drygt 30 00 avlagda rösterna. Närmsta utmanaren fick endast drygt 5 000 röster.
”– Lätta är ett väldigt känt varumärke, som många har en relation till. Därför tror jag att det sticker desto mer i ögonen på folk att de bluffar på det här sättet, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson”.
Mer palmolja än raps.
På förpackningen lyfts innehållet av rapsolja tydligt fram, i både text och bild. I själva verket innehåller den dock mer palmolja än raps, vilket endast framgår med liten text i ingrediensförteckningen på produktens baksida.
”– Det är uppenbart att tillverkaren vet att konsumenter av olika skäl inte vill köpa palmolja. Därför undviker man in i det längsta att nämna detta, säger Björn Bernhardson”.
På förpackningen lyfts även kärnmjölk fram, vilken endast utgör fem procent av innehållet.
Intresset för antipriset årets matbluff 2018 var i år rekordstort då hela 30 680 personer har röstat på sin favorit till priset. Detta är nästan dubbelt så många som året innan, då det var 15 514 personer som röstade. Också antalet nomineringar som kommit in var rekordmånga år, då hela 120 stycken kom in. Förra året kom det in totalt 65 nomineringar. Anledningen till att fler har röstat kan vara att antipriset har uppmärksammats i ett stort antal medier, bl a i TV4 och SVT.
Så här kommenterar vinnaren av årets matbluff 2018 utmärkelsen.
”– Vi är lite förvånade och naturligtvis besvikna. Vi har stor respekt för att palmoljan är en omdiskuterad ingrediens då produktionen bland annat kan hota ovärderliga arter och ekosystem. Just därför är det viktigt att välja hållbart producerad palmolja som är certifierad enligt RSPO, något som även Världsnaturfonden rekommenderar. All palmolja i våra produkter är spårbar och hållbart certifierad enligt RSPO:s kriterier”.
De skriver också att de inte har några planer på att ändra på produkten.
Bluffen i detta fallet handlar är ju inte om att de använder palmolja eller om den är certifierad eller ej. Den handlar ju istället om skillnaden mellan vad företaget skriver på förpackningen och vad produkten egentligen innehåller.
Det är ganska uppnebart att företaget är fullt medvetetna om att många konsumenter inte vill ha palmolja. Och just därför gör sitt bästa för att dölja det faktum att den största ingrediensen, utöver vatten, är palmolja. De vill hellre lyfta fram innehållet av rapsolja och kärnmjölk. Rapsolja som är positivt laddat och förknippas med närproducerat och hälsa, både omskrivs och avbildas på en rad olika ställen på förpackningen. Palmoljan som är den största ingrediensen och utgör basen i margarinet tas bara upp en gång med en mycket liten text i produktens ingrediensförteckning. Se markeringar i rött (raps och kärnmjölk) respektive blått (palmolja) på bilden.
Faktum är också att RSPO-certifieringen är kritiserad av miljöorganisationer för att vara tandlös, bland annat Naturskyddsföreningen. Dessutom är den knappast närproducerad och innehåller ofta högre halter av potentiellt skadliga ämnen än andra vegetabiliska oljor.
Lämna en kommentar